♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Saturday, June 25, 2011

Jaundis

Hari ini Mama nak berkongsi pengalaman Mama menghadapi anak jaundis. Masa Abang Iman dulu, kuningnya naik tinggi sebab lewat bawa cek darah, hanya cuba berubat sendiri tapi tak serasi dengannya. Tapi alhamdulillah akhirnya jaundis Abang turun sedikit demi sedikit sehingga discaj terus dari hospital.


Kali ini Mama diuji Allah. Mama dianugerahkan Adik Bunyamin yang istimewa; mengalami masalah kekuraangan enzim G6PD. Tapi Mama redha dengan ketentuan-Nya. Nak dibanding dengan anak orang lain yang ada sakit jantung la otot la.. Mama ni jauh lebih beuntung.


Sakit Adik ni cuma perlu jaga pemakanan. ubat-ubatan tertentu dan benda2 tertentu saja. Selain itu mereka boleh menjalani kehidupan seperti kanak2 normal lain. Adik Mama juga mengalami masalah sama. So takdelah Mama tercangak2 hairan bila diberitahu anak Mama ada G6PD.


Mama masih belum kuat untuk menaip entri panjang2. Ditambah lagi dengan Mama yang belum berubat apa2, dikhuatiri mempengaruhi kadar jaundis Adik. So kat bawah ni Mama senaraikan hasil bacaan serium bilirubin Adik Bunyamin dari hari ke-2 hingga ke-13. Hari ini tiada check up SB sebab Adik dah 14 hari, so selepas ini check up Adik adalah 2 hari sekali.


Day 2 : 9.4
Day 3 : 11.4
Day 4 : 12.4
Day 5 : 13.6
Day 6 : 15.2
Day 7 : 15.6
Day 8 : 12.2
Day 9 : 15.4
Day 10 : 13.4
Day 11 : 11.8
Day 12 : 12.6
Day 13 : 13.7


Tengok esok macamana pulak. Harap2nya makin turun la bacaan serium bilirubin Adik...


Yang Ini Pun Best



0 comments:

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal picture/
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers


♥ Add Your Link Here ♥