♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Saturday, July 23, 2011

Kronologi Kelahiran Anakanda Ahmad Iman Bunyamin Part 2

Kronologi Kelahiran Anakanda Ahmad Iman Bunyamin Part 1




Sabtu - 11/6/2011


Jam 3.00 pagi Mama dah tak dapat menahan kontraksi lagi. Semua dah serba tak kena. Baring tak kena, duduk tak kena, ngiring tak kena. Mama cuba alihkan perhatian pada kesakitan itu dengan bermain game. 


Namun kedinginan malam itu sikit pun tak terasa. Peluh2 halus di muka mula kelihatan. Game yang Mama suka main di masa lapang itu pun dah tak menarik minat lagi. Tiba2 nurse datang. Mama maklumkan kontraksi yang semakin kuat. Kata nurse kalau tak tahan nanti panggil dia dan dia akan buat VE untuk cek bukaan.


Mama masih cuba bertahan hinggalah jam 4.15 pagi. Akhirnya Mama picit loceng memanggil nurse untuk cek bukaan. Nurse tadi memang dah bersedia dengan gajet nak buat VE. Namun alangkah kecewanya Mama sebab bukaan masih 2cm. Terkejut pun ada sebab kontraksi dah kuat tapi bukaan baru 2cm.


Nurse yang bertugas malam tu salahkan Mama sebab minum air/minyak selusuh terlalu awal. Katanya air/minyak selusuh memberi kontraksi yang kuat tapi jalan tak bukak. Akhirnya operate. Hisy, apa la.. Ada ke orang tengah sakit cakap camtu. Menakutkan orang jela..


Terpaksa la Mama tunggu siang jugak untuk jumpa doktor. Pagi tu Mama dah tak boleh berbaring. Jalan pun kejap2 kena berhenti menahan kontraksi. Duduk pun sekejap2 je boleh pastu kena bangun.


Jam 8.45 pagi Tok Mama dan Tok Abah datang hantar air penawar untuk mandi dan minum. Masuk je dalam bilik doktor pun sampai. Doktor minta nak cek bukaan. Memang itulah yang Mama nanti2kan.


Akhirnya setelah menahan kontraksi sejak semalam, doktor sahkan bukaan Mama dah 4cm dan dah boleh masuk labour room. Lega Mama. Mama minta izin nak mandi dulu memandangkan Mama belum mandi pagi lagi sebab nak tunggu doktor punya pasal. Pastu fikir lak pas bersalin konpem la tak mandi dah untuk hari ini.


Pas mandi Mama jalan kaki ke labour room. Kali ini katil tempat Abang Iman dilahirkan ada orang. So Mama ditempatkan di katil lain di hujung sana. Jam menunjukkan pukul 9.30 pagi. Doktor pecahkan ketuban dan jalan mula terbuka dengan sangat cepat. Dah tentulah diiringi dengan kesakitan yang tak dapat nak digambarkan dengan kata2.


Lebih kurang 2 jam sahaja di dalam labour room, akhirnya tepat jam 11.25 pagi Ahmad Iman Bunyamin pun dilahirkan. Terasa hilang segala kesakitan bila melihat anakanda yang dikandung dan dibawa ke mana2 selama 9 bulan lahir dengan sihat, sempurna dan selamat.


Alhamdulillah... syukur padaMu ya Allah. Mama dikurniakan putera lagi kali ini. Cukup membahagiakan Mama. Walaupun sedikit kecewa sebab pihak hospital dah susukan Bunyamin dengan susu formula (walaupun Mama dah request awal2 untuk disusukan dengan susu Mama sejurus kelahiran Bunyamin), namun Mama lega dan gembira sebab semuanya dah selamat.


Mama dan Bunyamin ditolak masuk ke wad pada jam 1.30 tengahari iaitu waktu melawat. Seluruh keluarga bergembira dengan kelahiran Bunyamin. Namun Mama sedikit kecewa sebab Abang Iman tiada. Waktu melawat sebelah petang barulah Abang Iman muncul. Itu pun sekejap saja sebab datang lewat dah nak habis waktu melawat. Mama sangat rindukan Abang Iman.


Anak-anak Mama..
Moga kalian membesar menjadi anak yang soleh dan taat kepada Mama dan Ayah serta berguna kepada agama dan negara. Mama sayang kalian berdua. Tak sedikit pun kasih Mama berubah pada Abang setelah kelahiran Adik. Kalian adalah cahaya, yang dianugerahkan Allah buat Mama. Mama sayang Abang dan Adik... 


Yang Ini Pun Best



0 comments:

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal picture/
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers


♥ Add Your Link Here ♥