♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Thursday, May 23, 2013

Anakanda Sulung : Ahmad Iman Bukhari

Awal malam tadi adik-beradik bergaduh berebut pensel warna..
Si Abang nak mewarna, si Adik sibuk larikan pensel warna..
Mengamuk la si Abang, si Adik pun taknak mengalah..
Abang geram sampai renyuk2kan buku warna, tapi Adik buat muka selamba..
Tambah geram la si Abang..
Mama tau la pasal apa, ni semua mengantuk punya pasal la ni..
Mama ambik sekotak pensel warna tu dengan buku2 warna sekali..
Sambil merepek "bising2 camni Mama buang semua dalam tong sampah"..
Dan terus humban dalam tong sampah..
*psstt.. tepi je sebenarnya, kaya sangat ke nak buang 36pcs pensel warna begitu sahaja.. tapi eksyen kena lebih*
Hati memang kesian bila dengar Abang jerit2 minta belas ihsan Mama jangan buang pensel warnanya..
Adik muka toya je..
Tapi muka kena tunjuk kental dan tegas..
Memang bukan salah Abang pun..
Adik yang cari pasal..
Tapi Abang jerit2 dan buat Adik..
Mama denda dua2..
Selesai 'buang' pensel warna tu, buat susu Abang..
Masukkan Abang dalam buai, ye Abang masih tidur buai kalau kena 'paksa' tidur..
Adik pun menyusu sampai tertidur..
Mama bangun nak solat maghrib yang dah nak sampai penghujung..
Tengok2 dalam buai Abang tak nampak gaya macam nak tidur..
Mama suruh Abang tidur sendiri sementara Mama nak mandi dan solat..
Usai maghrib, jenguk teruna sulung itu..
Mata bulat je dalam buai..
Tanya2 katanya tanak tidur..
Ok, jom la kita tengok tv di luar tapi janji jangan bising sebab Adik tidur..
Selesai berjanji2 Abang pun baring atas toto depan tv sambil menghabiskan susunya tadi..
Mata dah terpejam2 jugak..
Tak lama pastu Mama bangun nak solat Isyak..
Terus segar mata si bujang itu..
Takut kena tinggal sorang la tu..


Mama selesai solat Isyak, Abang pun warna bukunya dengan 3,4 batang pensel warna yang tertinggal tak kena 'buang'..
Kesiannya Mama tengok..
Terus Mama cakap "Abang dah takde kaler ek?"
Abang muram saja sambil mengangguk2..
Tambah meruntun hati Mama..
Payah betul jadi Mama.. hati tisu..
Mama sambung "Pergi la ambik kat tepi tong sampah tu. Mama tak buang. Mama letak tepi tong sampah je"
Terus bersinar wajah anakanda..
Laju2 pergi dapur ambik pensel warnanya..
Terus ceria dan mula bercerita itu ini..
Mama iakan saja sambil mengingatkan jangan cakap kuat2 kang Adik bangun..
Ada ayat lawak Abang..
"Mama, kaler ni takde dakwat ek?", sambil tunjuk pensel warna berwarna putih..
"Itu warna putih memang tak nampak. Bukannya takde warna", jawab Mama.
Abang sambung mewarna lagi sambil selang seli tengok kartun kat tv..
Tiba2 Abang tanya lagi, "Mama, jarum dia terkeluar la"..
Mama fikir, jarum apa la pulak dah ni..
Bila tengok, mengundang senyum berpanjangan..
Jarum yang dimaksudkan adalah ubat staple kat tengah2 buku warnanya tu tercungit sikit..
Terus Mama betulkan risau terkena tangan Abang pula..
Inilah secebis kisah Mama dan anak2 bila Ayah tiada..
Antara malam2 yang akan menjadi kenangan buat Mama di hari tua nanti..
Bila mana anak2 sudah pandai membawa diri..
Belum apa2 Mama sudah rindu...











Yang Ini Pun Best



1 comments:

Anonymous said... [Reply to comment]

Saved as a favorіte, I like yоur sіte!

Also visit my web site; media temple Grid

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥