♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Friday, January 28, 2011

Hargai Selagi Ada


Petang tadi Mama basuh kereta. Sebab dah tak tahan mata menengok tahap kebersihan kereta Mama tu. Hehe.. Mama nak basuh sendiri tapi faham2 jela ibu mengandung macam Mama ni. Risau jugak nak buat kerja2 berat camtu walaupun nampak cam tak la berat sangat.


Lagipun Mama tak reti basuh kereta sampai bersih. Bila Mama basuh mesti pastu ada debu2 lagi. Haha.. Memang takde bakat basuh kereta. Jawabnya gi hantar kedai jela yang Mama reti. Hehe.. Ni kalau pak mertua baca ni mau dileternya sebab katanya basuh kereta 2 baldi pun dah cukup. Alamak...


Alkisahnya, Mama basuh kereta di tempat basuh kereta yang Mama tak pernah try lagi sebab tempat yang biasa tu tutup. Ada storm sebijik dah hampir siap dibasuh. Pastu tengah Q adalah avanza sebijik. Oleh kerana tak tahan mata tengok kereta kesayangan, Mama redah jela mencuba.


Masa tu Mama dengan Iman. Ada sorang akak ni duk tunggu keretanya dibasuh. Avanza tu kereta dia la. Sembang punya sembang rupanya dia pun seorang guru. Bila dah sama bidang tu, macam2 la boleh disembangkan. Nak2 pulak lama jugak masa diambil untuk basuh kereta tu.


Berbuallah kami tentang anak, masa berpantang, tentang sekolah, cikgu itu cikgu ini. Kebetulan Mama ada kawan di sekolahnya. Rupanya akak ni dah kematian suami. Suaminya meninggal tahun 2006. Tak sakit apa pun. Tiba2 diserang sakit jantung dan meninggal masa tu jugak.


Gitulah mudahnya Allah nak ambil nyawa manusia kan. Dalam duk sihat2 pun boleh diambil-Nya. Katanya masa memula suaminya pergi, rasa gelap juga dunia dirasakan. Masa tu anak yang kecil baru setahun 4 bulan. Yang sulung Tingkatan 2 kalau tak silap. Ada yang baru nak masuk Tingkatan 1. Huru hara jugak hidupnya masa tu.


Bergenang jugak airmatanya tika menceritakan kisah sedih hidupnya. Mujur jugak dia boleh drive dan ada kerjaya sendiri. Rumah sendiri pun ada. Lebih beruntung berbanding mereka yang hilang kedua-dua ibu bapa, tiada rumah sendiri, harta pun takde. Tabah sungguh akak tu. Rasanya kalau kita diberi ujian seberat itu pun, kita terpaksa jadi tabah sepertinya juga.


Dalam diam Mama bersyukur atas segala nikmat yang dikurniakan Allah pada Mama dan keluarga Mama. Pada usia ini, rasanya Mama dah capai banyak kejayaan yang menjadi rekod peribadi Mama. Setiap manusia berbeza. Bagi Mama, apa yang ada dah mencukupi. Jika dapat lebih, syukur pada-Nya. Apa yang ada, alhamdulillah...


Hargailah setiap detik dan nafas yang kita sedut ini kerana seketika nanti belum tentu masih menjadi milik kita. Cuma doa Mama selalu moga dipanjangkan usia untuk Mama melewati hari2 tua bersama yang tersayang...


Yang Ini Pun Best



0 comments:

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥