♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Sunday, March 27, 2011

Lintah Bulan

Kenal tak lintah bulan? Adik-beradik jugak dengan lintah dan pacat. Antara lintah bulan, lintah dan pacat, Mama paling geli dengan lintah bulan. Mungkin sebab ianya berlendir2 kot. Kalau pacat tu Mama sanggup pegang kalau nak buang kan. Lintah pun rasanya ok lagi kot kalau kena gigit.



Tapi lintah bulan ni Mama memang geli geleman la. Dan Mama tak pasti lak lintah bulan ni makan darah ke tak sebab rasanya tak pernah pulak dengar orang kena gigit dengan lintah bulan kan.

Minggu lepas, tak ingat hari apa, kat dinding bilik mandi rumah kami ada lintah bulan! Hairan sungguh Mama sebab tak pernah pulak seumur hidup Mama jumpa lintah bulan dalam bilik mandi. Biasa jumpa dalam bilik mandi ni adalah katak, cicak, lipas, semut. Ini lintah bulan pulak.

Pastu Mama dengan geli gelemannya jirus la lintah bulan tu masuk dalam lubang kan. Malam yang sama, Mama masuk bilik mandi lagi (biasa la orang ngandung kan, kerap buang air kecil), tengok2 ada lagi lintah bulan tu.

Kali ni dah kat atas lantai lak, kat muka pintu bilik air. Mama jirus lagi masuk dalam lubang. Pastu dah tak ke bilik air dah malam tu. Keesokan paginya masa nak mandi nak gi kerja, Mama tengok dah takde dah lintah bulan tuh. Lega la Mama kan.

Tapi dalam duk lega2 pun, dalam hati terfikir tah2 ada kat selipar bilik air ni. Sambil duk fikir sambil sarungkan selipar tuh. Masa tu lampu bilik air masih dalam proses nak menyala sepenuhnya, mata pun duk lalok2 lagi, baru bangun tido kan. 


Pakai2 je selipar... terus geli geleman tapak kakiku. Terus campak selipar tu serta-merta..tindakan refleks sebab kan tadi tengah terfikir mungkin lintah bulan tu ada kat situ.


Tengok2 memang betul ada. Eiiii...gelinyaaa... Akhirnya menyentuh kulit Mama jugak. Lendirnya susah nak hilangkan. Jenuh tonyoh sabun, lama2 baru hilang. Tu pun Mama macam terasa2 masih ada lendirnya di tapak kaki Mama.


Kat kasut jangan cakap la, memang berlendir je. Mama mandi pagi tu dengan sebelah selipar saja. Memang geli... Lepas tragedi tu, sekarang ni Mama tunggu lampu menyala penuh dulu (sebab bilik air rumah kami gelap, siang2 pun kena on lampu), check selipar, takde pape baru sarungkan.. ;)


Dua hari kemudian Mama jumpa lagi lintah bulan kat dinding yang sama. Memang mencabar kesabaran betul la lintah bulan ni. Masa tu Mama baru balik sekolah dan nak mandi dengan Iman. Terus Mama ambil penyembur racun serangga tu, sembur banyak2 sampai pening dan tak tentu arah si lintah bulan tuh, pastu baru jirus masuk lubang.


Pastu Mama pantau2 jugak kot2 dia keluar balik. Tengok takde pun. Mungkin pening sangat kena racun sampai takleh nak panjat lubang tu balik kot. 


Tapi pagi esoknya Ayah pulak jumpa seekor lagi. Nasib jugak la pagi tu Ayah yang mandi dulu daripada Mama sebab nak gi kerja awal, ada program. Biasanya Mama yang mandi dulu. Kalau ikut kebiasaan, memang Mama la yang akan jumpa lagi.


Ayah cakap lintah bulan ni kena bakar baru dia mati. Ish, Mama tak sanggup la nak bakar kan. Sembur aritu pun dah kesian. Mama tak tengok pun Ayah bakar tu. Takpela, yang penting bendalah tu takde sudah la.


Setakat entri ini ditulis, Mama tak jumpa lagi dah lintah bulan. Iman pun dah kenal dengan lintah bulan. Bila tanya, mana lintah bulan? Iman jawab, hilang. Tanya lagi, siapa buang? Iman jawab, Ayah. Cis, padahal Mama dia yang buang betul2 depan mata dia. Ayah dia yang dapat nama...


Yang Ini Pun Best



2 comments:

Ibu Arif Atan said... [Reply to comment]

masa darna sekolah duk asrama kat ganu dulu, linth bulan ni lagi advance tau.. bangun pagi tengok2 ade ats tilam, mujur bukan tilam ai... huhuhu ngeriiii

Anonymous said... [Reply to comment]

lawaknya..hehe

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥