♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Saturday, April 2, 2011

Placenta Previa

Sejak 2-3 minggu lalu, Mama rasa semakin sukar nak berjalan. Terasa sakit di bahagian ari-ari. Terutamanya bila nak bangun dari pembaringan yang keras macam lantai. Nak bangun dari katil pun kena pelan-pelan.


Sampai la Khamis lalu Mama memang betul2 sakit pinggang sampai jalan pun dah tak betul, ditambah lagi dengan rasa ngilu di bahagian ari-ari. Mama tak gi kerja, gi scan kat klinik pakar sakit puan.


Mama ceritakan masalah Mama, ditambah lagi dengan sejarah melahirkan anak pertama iaitu tak boleh kencing selepas bersalin, doktor pun scan la nak tengok apa masalah Mama.


Masa doktor cakap tu, Mama memang terkejut dan terdebar2. Doktor diagnos Mama mengalami placenta previa atau biasa kita sebut uri di bawah. Ya Allah, semua rasa bercampur2. Sedih, takut, bimbang, keliru... Dah la sorang2 masa tu. Tiada sokongan moral daripada sesiapa.


Pastu Mama ke klinik ibu dan anak yang Mama selalu check up bulan2 tu. Doktor suruh datang pagi esoknya sebab dah petang sangat kan. Biasa  la kerajaan kan... 


Jumaat, Ayah half day sebab nak bawak Mama gi jumpa doktor. Iman pun ikut sama. Semalam kesian Iman kena tinggal kat rumah Nenek sampai ke petang. Nasib baik la orang tak ramai kan.


Ingatkan doktor nak scan la. Tapi doktor cakap Mama masih belum 28 minggu. 50% kes memang uri berada di bawah dan digelar placenta low lying, bukan previa lagi. Oleh sebab Mama belum cukup 28 minggu, doktor minta Mama datang minggu depan untuk scan konfemkan semula.


Sedikit lega la Mama dengar doktor tu cakap camtu kan. Maknanya Mama ni belum konfem la uri kat bawah. Selagi belum cukup 28 minggu, uri berkemungkinan akan naik semula. Alhamdulillah... Moga2 scan akan datang uri berada di atas la...


Pastu doktor tu suspek Mama ni mengalami masalah kencing kotor. Doktor suruh Mama check air kencing. Memang sah Mama mengalami masalah kencing kotor. Sebab tu Mama rasa sakit. Doktor cakap kalau uri bawah simptom dia takde kesakitan cuma mungkin berlaku pendarahan. Doktor bagi Mama antibiotik dan ubat lawas kencing. Dua minggu lagi Mama kena datang semula untuk check air kencing lagi.


Gambarajah kat bawah ni lebih jelas menunjukkan masalah Mama kot. Sekarang ni Mama mengalami low lying placenta di mana kes2 biasa yang dialami lebih 50% wanita mengandung, berkemungkinan akan naik ke atas bila mencecah 28 minggu.



Sekarang ni kita tengok pulak perbezaan antara normal placenta dengan placenta previa. Kalau normal placenta tu akan berada di atas. Jauh dari pintu rahim. Kalau time bersalin baby akan keluar dulu kemudian baru la uri akan dikeluarkan. Tapi kalau placenta previa, uri berada dekat dengan pintu rahim. Yang ditakutkan adalah masa bersalin uri keluar dulu daripada baby. Sebab tu kalau dah konfem placenta previa, doktor biasanya akan operate. Nauzubillahi min zalik...


uri berkedudukan normal - kiri
uri berada di bawah - kanan

Ada sorang kawan Mama baru je lepas operate sebab masalah placenta previa ni. Dia ada la cadangkan berubat dengan sorang bidan ni. Mama akan tunggu doktor konfemkan dulu, baru nak fikir nak berubat ke apa kan. Tapi Mama memang akan ikhtiar sedaya yang mampu untuk mengelakkan kena operate. Moga Allah izinkan Mama bersalin normal macam Iman dulu.. Amin ya Rabbal A'lamin...

Yang Ini Pun Best



0 comments:

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal picture/
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers


♥ Add Your Link Here ♥