♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Tuesday, May 3, 2011

Untuk Adik Part 1

Menyambut insan baru dalam keluarga memang memerlukan banyak persediaan. Kali ini rasanya agak teratur persiapan Mama memandangkan dah ada pengalaman masa anak sulung aritu. 

Walaupun ramai yang cakap tak perlu beli baju baru atau peralatan baru untuk si kecil, tapi bagi Mama biarlah ada juga yang baru kan. Takkanlah dia yang nombor 2, semuanya nak pakai yang Abang walaupun yang Abang punya pun masih elok.

Tapi bukanlah bermakna Mama beli semuanya baru. Apa yang Mama rasa perlu baru, Mama belilah serba sikit untuk adik. Contohnya baju baru. Mama dah siap packing dah baju pertama yang adik akan pakai nanti... ;)

Tapi entri kali ini Mama nak fokuskan bahagian storage bottle je dulu. Mama kan dah berniat nak fully breastfeed adik dan bertekad nak buat stok banyak2 masa dalam pantang kan. So gajet2 ke arah itu perlulah disediakan awal2 kan.

Alhamdulillah... segala gajet untuk buat stok ebm nanti rasanya dah ada. Yang abang punya dulu la. Mama cuma tambah 8 botol je lagi brand Autumnz. Itu pun Mama terjumpa masa tengah cari barang keperluan adik di baby center baru2 ni. Kalau harap nak beli online memang malas.. Huhu.. Dapat free kat dalam 5 keping liner jenama sama.. ;)

8 storage bottle Autumnz

free 5 keping liner Autumnz

Juga Mama tambah liner sebagai persediaan dan motivasi untuk diri sendiri. Moga2 botol tak cukup, then kena guna liner lak. Hehe.. Ni memang azam kuat nak buat stok banyak2 ni... ;) 

Sebenarnya masa abang dulu pun memang ada liner brand apa tah dah lupa. Bukan Mama yang beli tapi Abah Long Iman yang belikan masa Mama mintak tolong beliau belikan pam medela untuk Mama. Tapi dah lupa simpan mana. Nak geledah stor tu satu hal pulak. Oleh yang demikian, beli jelah yang baru. Nanti bila dah lepas pantang, badan dah sihat Mama cadang nak cari balik mana letaknya... ;)

100 pcs liner

Itu alkisah yang Mama beli baru. Itu sahaja rasanya gajet penyusuan yang Mama beli baru sebagai tambahan. Selainnya guna yang abang punya dulu. Breast pump dah tentulah freestyle kesayangan menjadi pilihan... ;) Sterilizer, warmer, storage bottle semuanya yang abang punya.

Mula2 Mama kumpulkan semua botol yang ada dalam simpanan. Ada jugak sebiji dua yang tertinggal di rumah Tok Mama. Tapi itu pun dah diasingkan atas para siap2. Nanti campurkan je sekali dengan yang ada di dalam simpanan Mama.

botol2 yang dah siap diasingkan


Mama cuma menggunakan storage bottle daripada 4 jenama saja. Masa abang dulu Mama pakai bumble bee dan memang sangat admire dengan Mom's Little One (MLO) dek kerana warnanya pink serta biru yang menarik. Nak beli pun senang sebab Kak Haniza yang jual botol tu menetap di sini. So self pick up lebih jimat daripada pos kan... ;)


Inilah dia kotak2 storage bottle yang masih Mama simpan sebagai kenangan. Lagipun kotaknya cantik. Sayang nak buang kan.. 


storage bottle dalam koleksi Mama


Bermula daripada bawah, bumble bee la storage bottle yang mula2 Mama kenal. Itu pun sebab Kak Aja yang jual medela tu hanya jual bumble bee saja. Memang berkualiti sebab plastiknya lebih tebal berbanding MLO. 


Kotak yang kat tengah2 tu pulak adalah kotak MLO. Daya tarikan MLO ini adalah pada penutupnya yang berwarna pink dan biru. Selain itu, pada setiap oz tertera pujian terhadap ibu. So semakin semangat la si ibu nak buat stok ebm untuk anaknya kan.


Kat atas sekali adalah yang terbaru dibeli untuk adik daripada jenama Autumnz. Penutupnya warna putih saja, sama seperti bumble bee. Cuma disk penutupnya lebih cembung berbanding bumble bee yang rata saja permukaannya.

1 lagi Mama pakai Safety Plus. Yang ni takde kotak. Penutupnya berwarna oren. Tapi disk penutupnya mudah tertanggal sebab tak melekat macam 3 jenama di atas kan.


Tak kisah macamana atau jenama apa pun, yang penting ianya BPA Free.. Selamat untuk bayi... ;)

Lepas dah kumpulkan semua, asingkan feeding bottle yang nak guna dan feeding bottle yang tah sape punya (hehe..kes silap ambik la ni..), Mama masukkan semuanya ke dalam baldi untuk dicuci. Mama cuci menggunakan pencuci khas untuk barangan bayi jenama Pureen. 

Sebelum ni tak pernah guna pun sebab taktau nak beli di mana. Aritu terjumpa di baby center, terfikir nak cuba sebab botol susu abang amatlah tak comelnya bila 'dihiasi' lemak2 susu yang sangat sukar ditanggalkan.


botol2 yang dah sedia untuk dibasuh


guna pencuci khas untuk barangan bayi


Pastu duduk la terhegeh2 Mama membasuh semua botol2 tersebut dalam bilik mandi. Sampai sakit2 pinggang ha. Hehe.. Dah siap basuh Mama susun elok2 camni ha..


botol2 yang dah siap dibasuh dan sedang dikeringkan

Ok, dah setel. Tunggu kering pastu nak simpan elok nak bawak gi rumah Tok Mama. Yeay.. siap 1 bahagian. Nanti Mama update lagi part2 lain. Banyak sebenarnya ni tapi masa mencemburui ditambah lagi dengan keadaan Mama yang dah sarat ni kan... Kena pilih2 masa nak update betul2..

bersambung...


Yang Ini Pun Best



0 comments:

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal picture/
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers


♥ Add Your Link Here ♥