♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Thursday, June 2, 2011

Chef Iman Part 2

Anak teruna Mama sorang ni memang sangat suka menemani Mama memasak. Walaupun adakalanya hanya goreng kentang saja, tetap nak tengok.

Biasanya bila Mama di dapur, sibuklah Iman nak tutum (dukung) sebab nak tengok apa yang Mama masak. Pastu mulut pot pet bertanya Mama masak apa, api panas dan macam2 lagi. Api panas tu tau sebut aje tapi taktau panas tu camne. Asyik nak pegang aje.


kejap aje nak berdiri atas kerusi
dah nak turun dah

Mama adalah sangat risau bila nak memasak sebab Iman suka berada hampir dengan kuali atau periuk panas. Dia berani walau bahang panas tu konpem terasa la kat mukanya kan. Mungkin Mama kena buat sesuatu seperti meninggikan dapur supaya Iman tak dapat capai apa2 yang berada di atas dapur.

Buat masa ni memang Iman tak pernah capai lagi tapi Mama risau sebab memang tangannya sampai. Pastu Iman suka tiup api dapur. Aduhai..bila la nak siap memasak dengan kerenah anak terunaku itu ya.. Kerja setengah jam boleh jadi sejam atau lebih.

Iman ni pulak bila Mama letak kerusi suruh berdiri dan tengok saja Mama masak, dia taknak. Nak Mama tutum jugak. Dah la dengan perut beso ni, sebelah tangan dukung anak 2 tahun, sebelah lagi memasak. Wah, kalah chef profesional la camni. Haha.. Pastu pulak bila dah Mama letak kerusi jauh2 sikit daripada api, Iman turun pastu tolak kerusi tu rapaaaaat sangat dengan kuali panas tu. Last2 Mama dukung jugak la...

Mama ingat lagi dulu2 masa Iman kecil2, pun lebih kurang camni dan mungkin teruk lagi sebab Iman taknak ditinggalkan sendirian. Jenuh la Mama memasak sambil dukung Iman. Sampai ke tahap buat kain batik jadi sling baby tu. Haha.. Macam amah indon ke rupanya dah. Tapi rasanya Mama tak pernah cerita dengan Ayah dan Ayah tak pernah tau pun Mama kerap memasak dengan mendukung Iman sebelah tangan.

Takpe la masa tu Iman tak la seberat sekarang. 12kg tu. Mungkin lebih lagi. Sekarang ni bila dukung Iman sama macam bawa 2 orang budak tecit. Mana nak larat dukung dua2 sekali. Haha..

Itulah Iman buah hati Mama. Nanti besar Iman tolong Mama masak ye. Atau mungkin Iman boleh tolong jaga adik sebab dah ada kawan. Sekarang ni mungkin Iman takde kawan nak main sebab tu mana2 Mama pergi asyik nak membontot aje... ;)


Yang Ini Pun Best



2 comments:

♥MAMASYAZA♥ said... [Reply to comment]

sikecik akak dulu pun camtu, teruja sgt kalo akak tgh masak, asik soh dokong aje, tapi sekrg dia buat derkkk aje, sibuk ngan menan dia

Ummi Alesya Sofea said... [Reply to comment]

Liza selalu jgk bwk Alesya ke dapur tp x penah dkung dia sambil msk,biasanya Liza bg Alesya main senduk ke sudip ke..biar dia main jauh2 cket dari dapur gas.

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥