♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Tuesday, July 26, 2011

Jual Budak

"Saya nak jual la budak ni.."


Pernah tak anda berkata sebegitu kepada anak anda. Mungkin sekadar gurauan. Mama pun pernah bergurau sebegitu masa Iman masih kecil.


Tapi cepat2 dimarahi Tok Mama sebab katanya tak baik bergurau begitu. Kalau jadi betul2 camne. Isk, takdela pulak terfikir sampai ke situ kan.


Memang niat di hati sekadar bergurau, tapi orang muda zaman sekarang agaknya suka bergurau keterlaluan. Pada kaca mata seorang yang dah lama hidup dan makan garam, mungkin gurauan anak muda seperti kita adalah keterlaluan.


Sejak itu Mama tak pernah bergurau camtu lagi. Sape nak jual anak oii.. Penat2 mengandung, melahirkan, membesarkan dengan macam2 dugaan, tetiba nak jual. Apa kehal kan..


"Padan muka.. Sendiri yang buat jangan nak nagis2.."


Pernah tak anda cakap camni kat anak2 bila dia jatuh ke sakit ke disebabkan kedegilan taknak dengar cakap anda? Mama pernah berkata begitu dan rasanya selalu jugak la terutamanya bila Iman dah besar ni kan.


Pernah Mama ditegur mertua sebab katanya nanti bila dia dah mula faham dia akan ikut apa yang kita buat. Dia akan cakap "padan muka" kat kita atau kat sape2 saja bila orang tu jatuh ke apa. Sebab budak2 kan cepat belajar terutamanya daripada ibu bapanya.


Pas kena tegur tu Mama dah kurang la cakap camtu. Ada jugak tercakap sebab tak sengaja tapi cepat2 tutup mulut taknak cakap camtu dah.


Yang Mama perhatikan, Iman ni memang cepat belajar. Yang baik atau yang buruk dua2 cepat je dia ikut. Mula2 dia akan dengar dulu orang cakap/buat. Nanti di hari yang lain tiba2 dia akan buat/cakap sama macam yang dia simpan dalam otak aritu.


So ibu2 semua, sama2 la kita didik anak2 kita berlandaskan agama dan adab budaya yang baik. Peringatan untuk diri sendiri jugak ni sebab sedar diri pun tak sesabar mana mendidik anak.. Moga kita semua diberikan Allah kekuatan dan ketabahan serta kesabaran yang tinggi dalam mendidik anak2 kita..


Yang Ini Pun Best



1 comments:

NoEn said... [Reply to comment]

sedaya upaya berusaha untuk TIDAK mengucapkan perkataan yang tidak sesuai untuk anak2...

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥