♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Sunday, August 21, 2011

Alah Bisa Tegal Biasa

Menjadi Mama kepada 2 orang putera bukanlah mudah rupanya. Sebetulnya hakikat itu telah dimaklumi sebelum Bunyamin lahir lagi. Asyik la duk fikir cemana la nak handle 2 orang anak sorang2 ye. Sebab ayahnya selalu takde di rumah.


Setelah lebih kurang 2 minggu berada di rumah, menjaga anak2 sendirian sementara suami keluar bekerja, rasanya Mama dah semakin dapat membiasakan diri beranak 2. Alhamdulillah..


putera hati Mama


Teringat masa 'practise' menjaga anak2 tanpa bantuan orang lain masa di rumah Tok Abah dulu (biasanya Tok Abah ada, tapi 2 hari tu Tok Abah gi kebun), terasa semuanya kelam kabut macam nak naik bot (ok, tak lawak)...


Masa nak mandikan si adik, si abang pulak berak. Dahlah berak, pegang lak ta** tu. Memang takleh tangguh la sesi membasuhnya kan. Terpaksa la letak si adik, urus si abang. Dah tu kesian lak si adik sejuk, hanya balut dengan towel sajork. 


Dah tu tengah nenen si adik si abang lak nak minum. Kalo setakat mintak nak minum takpe la jugak. Ni sampai dah panjat meja makan nak tuang air sendiri. Tak ke melompat ko di sana. Terkejar2 dan terhegeh2 si Mama melayan 2 anak. Seb bek la si adik masih kecil dan hanya akan tergolek comel sajork bila diletakkan. Buatnya dia dah besor sket dah leh bergerak sana sini, lagi haru gamaknya..


Tapi itulah pengalaman. Hari pertama menjaga anak2 sendirian. Itu pun separuh hari saja sebab dalam kul 2 camtu Tok Mama dah balik sekolah dan ada la yang boleh tengokkan salah seorang kan. Rupanya memula je melompat2 ngalahkan katak, tapi bila dah lama2 bak kata peribahasa alah bisa tegal biasa. Eh, peribahasa ke simpulan bahasa ek? Cikgu BM sila betulkan.. Haha..


Sekarang ni dah tak lompat2 lagi dah. Cuma kadangkala masih lagi terkejar2. Si abang pun dah kembali normal, tidaklah lagi 'manja' terlebih macam masa di rumah Tok Abah. Yela, kalau kena marah ada yang pujuk kan, so perangai jadi mengada2 lebih la. Kadang2 tu ada jugak la si abang buat perangai tapi secara keseluruhannya alhamdulillah masih terkawal.


Walaupun begitu, Mama masih cuak nak tinggalkan abang berdua saja dengan adik. Hari tu Mama solat (padahal solat kat tepi diorang saja, sah tak khusyuk, haha..), abang sumbat mulut adik dengan tisu basah tu. Hadoiii... berderau darahku masa tengah solat tu. Rasa macam nak melompat (lompat lagi) je time tu nak tarik tisu tu.


Masalahnya abang ni terlebih pandai, dia tau masa solat Mama takkan boleh marah dia so masa Mama solat la dia akan usik adiknya. Selalunya waktu Asar Mama tunggu ayah balik kerja dulu sebab risau betul nak biarkan abang 'jaga' adik waktu Mama solat.


Cemana keadaannya bila Mama dah mula kerja nanti, masih belum dapat diimaginasikan. Harap2 semuanya terkawal... ;)


Yang Ini Pun Best



1 comments:

Tinta Ana said... [Reply to comment]

wehh..tembamnya adik..achik ana beli baju..kang xmuat plak nak masuk..haish~

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥