♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Tuesday, April 10, 2012

Freezer Burn

Masa tengah mengemas deep freezer aritu, Mama terjumpa beberapa pack ebm yang ada tompok2 putih macam kulat. Tapi Mama tak kalut sebab sebelum ni pernah terbaca pengalaman kawan2 KIM yang pernah jadi camni jugak.

Menurut mereka, ianya tak bahaya dan selamat untuk bagi baby. Syukurlah, kalau tak, banyak juga nak kena korbankan tu. Ni dasar pemalas nak cari info dalam internet, hanya baca pengalaman kawan2 sajalah. Hari ini terbaca perkongsian seorang teman KIM berkaitan freezer burn ni. Copy paste je aci tak? hihi.. *dengan izin ok*

tompok2 putih pada susu yang dibekukan ni la
namanya freezer burn

Apa itu Freezer Burn ?
Menurut wikipedia, Freezer burn is a condition that occurs when frozen food has been damaged by dehydration and oxidation, due to air reaching the food.[1] It is generally induced by substandard (non-airtight) packaging.
Maksudnya, kerosakan yang berlaku pada makanan yang dibekukan kesan daripada proses dehidrasi dan pengoksidaan pada makanan tersebut. Ia biasanya berlaku akibat proses pembungkusan yang tidak memenuhi piawaian.

Apabila susu perahan dibekukan, molekul air akan membentuk kristal ais. Molekul air akan bergerak ke bahagian yang mula membeku dan lebih sejuk. Ini mengakibatkan bahagian yang kurang sejuk sejuk mengalami dehidrasi. Tambahan pula, bagi bahagian yang berlemak, proses pengoksidaan akan berlaku dan menyebabkan perubahan warna dan bau. Inilah 'tompok-tompok putih' itu.

Pada pendapat izan, perubahan rasa ini juga menyebabkan sesetengah bayi tidak suka kepada susu perahan yang telah dibekukan.

Untuk lebih info,kawan2 boleh rujuk pada link wikipedia ini

Bagaimana nak elakkan freezer burn ?
Freezer boleh dielakkan dengan :
  • Elakkan kekerapan menbuka peti beku, Ini  membantu  menstabilkan suhu dalam peti beku serta memastikan suhu kekal di bawah 0C.
  • Gunakan kaedah pembungkusan yang piawai seperti plastik khas untuk susu perahan yang pre-steril. Pastikan udara dikeluarkan daripada bungkusan sebelum plastik. Tinggalkan sedikit ruang untuk 'susu mengembang'.
  • Sejukkkan dulu susu perahan di bahagian bawah peti ais sebelum dibekukan di peti beku. Ini mengelakkan perubahan suhu yang ketara pada susu. Perubahan susu yang mendadak juga menggalakkan berlakunya Freezer Burn.
  • Elakkan menyimpan susu perahan yang dibekukan telalu lama. Semakin lama di dalam peti beku, peluang Freezer Burn untuk terjadi semakin tinggi.

Apa yang penting,Adakah susu perahan ini masih selamat?

Ya, susu ini MASIH SELAMAT dan BOLEH diberikan pada bayi.



 

Yang Ini Pun Best



1 comments:

izyandyiean@life said... [Reply to comment]

Nasib baik msh ble guna.. Sya br prasan ebm ada yg kena freezer burn.. Stok xda la byk sgt

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal picture/
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers


♥ Add Your Link Here ♥