♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Monday, January 21, 2013

Abang IMAN

Minggu lepas punya cerita, arini baru nak up. Apa daa.. hihi.. Redha jela ek. Blog ni untuk catatan memori dan perkongsian pengalaman, kalo ada masa Mama coretkan, cepat atau lambat itu bergantung pada keadaan ye. hihi. Helah bela diri namanya kalo dalam konteks pendidukan.

Aa kau merapu ni ha? Baiklah, terus sambung cerita. Sebelum tu nak bagitau siap2 *macam ada yang peduli* bahawa entri ini tiada gambar sebab dipost via tab. Tab memang sedih sebab nak upload gambo adalahgila slow dan selalunya failed.

Maka jalan selamat adalah takyah upload gambo. Nak post via bloggeroid pun sedih sebab gambo tak naik jugak. So daripada tak berupdate maka relakanlah entri tanpa gambo. Nanti kalo Mama online dengan lappy dan kalo rajin Mama tambah gambo ye. Maafkan jugak kalo ada typing error sebab malas nak delete dengan tab. huhu.

Ok, sebenarnya nak cerita pasal Iman. Realitinya anak2 Mama mewarisi lelah Mama. huhu. Kedua2nya sekali!

 Tok Abah ada lelah, Onyang ada lelah.Mama ni cuma akan mula penat bila demam je. Kalo tak demam insya-Allah tak penat.

Anak2 Mama pulak akan mula penat  bila demam dan batuk Macam Bunyamin kena tarik aritu kes demam, batuk, selsema la tu.

Iman ni tak demam, dia cuma batuk sahaja. Mama perasan sejak petang Khamis tu lagi. Masa Iman tido nagasnya berombak.

Dalam hati dah cuak dan berdoa banyak2 jangan la penat. Tapi kuasa Allah sapa dapat halang. Malam tu Iman susah nak tido sebab sukar bernafas. Jantungnya sangat laju. Setiap jam Iman bangun. Sampai ada waktunya Iman kena tido duduk di ribaan Mama sebab sangat sukar bernafas.

Jam 4.00 pagi Mama dah tak tahan, ajak Ayah gi buat neb di mana2. Ayah enggan sebab risau kena tahan wad. Sedih melihat anak dalam keadaan begitu.

Mama pujuk Iman untuk bertahan sekejap menanti siang. Pagi tu Mama ke sekolah kejap. Jam 11.00 mohon izin gb nak bawa Iman neb di klinik. 

Alhamdulillah lepas neb tu Iman dah beransur sihat. Tak lagi kelihatan sangat sukar bernafas. Doktor cakap memang agak ketat kahak di dada Iman. Iman dinasihatkan buat neb 3 kali untuk hari ini.

Lepas neb hantar Ayah balik rumah ambik kereta nak gi ofis. Mama bawak Iman ke sekolah sebab masa tu dah jam 1.00 tengahari. Dah nak waktu balik sekolah dah pun.

Masa di sekolah Mama, Iman aktif macam biasa. Walau semput tu masih ada sikit2, tapi Iman sudah kembali aktif. Mama terpaksa balik lambat sikit sebab ada kerja yang tertangguh tadi. Dalam Mama duk kelam kabut menyelesaikan tugasan yang berbaki tu, Iman pulak kalut menyepahkan bilik kerja Mama. haha.

Petang tu bawak Bunyamin cucuk di KKIA. Cadang nak bawak Iman neb sekali tapi masa selesai cucuk Bunyamin pun jam dah 4.30 lebih kurang maka pospon ke malam jela. 

Malam tu bawak Iman neb di KSM (Klinik 1 Mesia). Ok jugak la klinik tu. Bayar RM1 je. Peralatan neb dia pun yang paling canggih kot dalam banyak2 mesin neb yang Mama pernah tengok sepanjang bawa Iman atau Bunyamin neb ni.

Ada hikmah di sebalik semua ni. Antaranya Mama dah jumpa tempat paling sesuai dan selesa nak bawak Iman neb selepas ini. Kalau malam pun boleh bawa ke KSM ni sebab ia tutup jam 10.00 malam.

Penat? Memang penat la bila anak tak sihat tapi puas rasanya dapat menjaga sendiri anak terutama di kala dia memerlukan kita sebagai ibunya. Kadang2 rasa rindu juga tidur tanpa gangguan macam masa sebelum kawen kan, tapi alah bisa tegal biasa. 

Walaupun rasa semakin selesa sebab anak dah semakin besar, tapi bila tiba masa anak2 tak sihat tu memang bersilat jugalah Mama. Taknak la berasa selesa sangat sebab rasa nak tambah lagi anak kot. Kalau dah terbiasa selesa2 sangat nanti beranak kecil kembali mula rasa susah pulak. huhu. Tanak la camtu...

Di kala entri ini ditulis, Iman sudah sihat sepenuhnya. Berganti dengan Bunyamin pula yang demam. Syukurlah takde batuk. Bila batuk Mama risau sebab boleh berlarutan jadi lelah. Berbelah bagi nak tinggalkan Bunyamin dengan pengasuhnya atau Mama ambik cuti je. Akhirnya Mama ambil keputusan gi jugak sekolah tapi keep on calling pengasuhnya bertanyakan keadaan Bunyamin.

Harap2 selepas ini sihat2 la semuanya.. Mama berdoa..




Yang Ini Pun Best



2 comments:

lia said... [Reply to comment]

ada family member yg salahkan saya sbb anak2 ada lelah... terasa kecik ati gak tp abaikan & simpan wat semangat hu3

mamaiman said... [Reply to comment]

yeke.. kesiannya.. tak boleh la camtu.. penyakit kan Allah yang bagi.. bukan salah kita pun.. sama la macam saya, anak ada g6pd.. family mertua takde la nak salahkan saya sebab adik saya pun ada g6pd.. mungkin dari keturunan saya.. cumanya dorang tak dapat terima sakit anak saya.. tapi skrg ni dah semakin dpt terima la..

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal picture/
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers


♥ Add Your Link Here ♥