♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Monday, March 11, 2013

DIET : Atkins Diet

Ok, cukup sudah update berat. Seminggu cukup. Nanti kita tengok result seminggu dua lagi, atau sebulan lagi ke kan. Kalau ikutkan memang tak boleh timbang hari2 tau. Kena sebulan sekali je tapi sebab teruja punya pasal dan tak sabo maka hari2 penimbang tu kena tahan berat badan Mama. huhu.

Setelah seminggu memulakan diet ni, mula2 merangkak2 mencuba2 dan jenuh memikirkan menu, arini dah masuk ari ke-11 berdiet dengan atkins diet ni, alhamdulillah dah semakin selesa. Ada jugak kadang2 terpelecok terkantoi tersungkur dengan godaan kan.

Mama ni kalau bab nasik tu takde masalah nak tinggalkan, cuma hati tisu dengan makanan ringan macam biskut, nuget, fries, donut.. aduhai.. Sabarlah hati, pengorbanan ini pasti berbaloi2 nantinya. Nakkan sesuatu kenalah korbankan sesuatu kan..

Arini Mama nak share sikit pasal diet yang Mama jalani sekarang ni. Kalo ikutkan diet ni tak boleh untuk wanita mengandung dan menyusukan tapi Mama try2 jugak sebab dah gems (read : gemuk ;P) sangat rasanya. Rasa badan ni berat sangat kot. Dengan lemak sana sini. Ohhh, cannot accept..

Dah kena tegur dengan Ayah sekali, maka terus rasa kena buat sesuatu. Diet atkins ni la diet paling mudah Mama rasa. Sebab diet ni menekankan rendah karbohidrat (selepas ini Mama akan sebut carbo sahaja). Means kita kurangkan makanan berkarbohidrat dalam pemakanan seharian kita. Hadkan hingga maksimum 20g sahaja carb dalam sehari.

Ini bermakna segala jenis makanan tinggi carb macam nasik, tepung, gula, kentang.. babai la ye. Mama makan lauk pauk je sekarang ni. Macam ikan, ayam, telur, sayur. Minum pulak air putih suci je ye. haha.

Ok, ramai yang risau nak try atkins diet sebab pengambilan kalori tidak dikira, means ko makan ayam sekor sehari pun takde masalah punya. Yang penting carb mesti tak lebih 20g. So bila nak makan tu kena la tengok label dulu ye. Jangan risau pasal kalori sebab dalam atkins ni ada 4 fasa. 

Fasa2 tu bukan terjadi dalam masa yang singkat. So ada di antara fasa2 tu yang menstabilkan semula kalori dalam badan. Ramai yang telah berjaya dengan atkins dan medical check up dorang menunjukkan dorang dalam keadaan sihat malah lebih sihat dari sebelumnya.

Eh, mana Mama tau pasal atkins dan segala mak nenek testimoni ni? Ha.. dari blog INI. Kalau nak info lanjut kena la khatamkan blog tu dulu ye. Raya cina aritu Mama habiskan untuk study pasal ni je. Mujurlah ada blog dalam BM kan. Kalau BI sori-naik-lori la nak ngadap. huhu. Tu pun diselang seli dengan rutin seharian.

Mama pun dah beli ebook penerangan lengkap tentang atkins diet ni beserta contoh menu. Aih, mak memang pantang ada benda mudah tersedia ni, marilah kita amik kesempatan ok. 

Ok, kalau ada yang nak try atkins diet ni, meh Mama terangkan serba ringkas apa yang anda perlu lakukan..

1) Baca SINI DULU.

2) Timbang berat dulu. Ukur pinggang, lengan, pinggul, peha. Biasa tempat2 tu la yang berlemak2 pun kan.

3) Buat food diari. Download je kat link yang Mama bagi tu. Oye, food diary ni nak bagi senang kita arrange nak makan apa so takde la terbabas ke apa. Nak beli bahan nak masak pun mudah.

4) Sebelum sarapan minum 3-4 gelas air kosong/suam. Pastu baru sarapan. Anda boleh makan APA2 SAHAJA kecuali nasik, tepung, gandum, kentang, fries dan apa2 makanan yang tinggi carbo. Oh, jangan risau nak makan ayam banyak, telur banyak sebab macam Mama cakap tadi pengambilan kalori tak diambil kira sebab dia ada fasa yang khas untuk uruskan pasal kalori itu. hihi.

5) Wajib makan 3 kali sehari. Macam Mama, kadang2 di antara waktu makan tu terasa lapor, goreng telur je makan. huhu.

6) Makan malam sebelum jam 9.00 malam.

7) Kalau rajin workout la sket. Macam Mama memang tak kuasa nak workout gi gym ke joging bagai sebab takde masa. So Mama kira naik turun tangga kat sekolah tu sebagai aktiviti workout Mama. Janji peluh kan. Tapi kalau nak buat jugak dicadangkan workout yang cami : jalan 100m, lari 200m, jalan 100m, lari 200m, buat 5 kali. Kalau ada alat senaman yang jalan kaki tu okla leh setting meter dia kan tapi kalu takde main agak2 jela.

8) Azam dan semangat yang kental. Macam Mama cakap tadi, Mama ni bab nasik takde masalah nak tinggal cuma yang jajan ke kuih ke ni yang mencabar sikit. Tapi hasilnya memang best..

Insya-Allah kalau kita betul2 disiplin memang akan turun. Oye, aritu Mama ada bagitau Mama ambik produk Alpha Lipid kan dengan inchloss kan? Ok, arini nak bagitau yang terkini Mama dah tak ambik dua2 tu sebab AL tu dah habis dan inchloss malas nak sapu. huhu.

Mama nak try natural diet je sekarang. Alhamdulillah buat masa ni memang menjadi dan berkesan kat Mama. Juga dikatakan bila dah capai berat ideal, insya-Allah berat takkan naik mendadak kalau kita tambah carbi dalam meal seharian pun. Sebab kita diet secara sihat kan.

Ok, kalo nak tau lebih lanjut pasal atkins diet, leh study blog Dzul tu ek.. ;) Nak beli ebook dia pun boleh. Lagi senang kan sebab dalam tu ada banyak menu untuk atkiners ni. So senang la nak makan apa rujuk je situ..

Berat arini : aisey.. kena bagitau jugak ke? ok la, sebab Mama hepi Mama bgtau la ye.. berat arini dah 63kg uols.. yuhoo.. alhamdulillah..


 

Yang Ini Pun Best



5 comments:

Anonymous said... [Reply to comment]

Salam...saya ibu menyusu..boleh tak amalkan diet atkins ni..saya baru habis pantang..berat turun 11kg je..huhu..ada 25kg lg ni..menyesal plak melantak masa pregnNt...tolong saya..huhu

Anonymous said... [Reply to comment]

Excellent way of describing, and pleasant paragraph to get
data regarding my presentation subject matter, which i am
going to convey in school.

Also visit my page - best reviews

Anonymous said... [Reply to comment]

That is a very good tip particularly to those new to the
blogosphere. Simple but very precise information… Thanks for sharing this
one. A must read post!

My homepage: special compilation

Kongsi Info said... [Reply to comment]

Diet Atkins ni, kalau tidak mengikut menu, dan panduan... memang masalah... Untuk mendapatkan hasil yang baik, perlu mengikut TEKNIK KURUS DENGAN ATKINS yang sebenar.

Unknown said... [Reply to comment]

Salam sy ade sikit problem bile diet . Bila hujung mesti ade cheat day satu/dua hri akn mkn nasi. Sekrang sy cuba atkins diet turun 2kg pd mnggu induksi 1dan selera makan sy tak tinggi. Tapi hjung mnggu sy mkn nasi . boleh ke sy teruskan atkins diet pd mnggu ke2 . Berat akan bertambah semula ke?

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal picture/
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers


♥ Add Your Link Here ♥