♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Tuesday, April 19, 2011

Check Up ASD Sambil Jalan2

Hari ini ada temujanji check up Iman Bukhari di Klinik Pakar Jantung Kanak2 Hospital Pulau Pinang. Kami kan memang sejak Sabtu stay di rumah Tok Abah. Petang semalam balik rumah sekejap ambik baju nak ke Penang arini.


Seawal jam 7.00 pagi kami dah gerak ke Penang naik kereta Tok Abah. Yang pergi adalah kami bertiga bersama Tok Mama dan Tok Abah. Hari ini Perak adalah cuti sempena hari keputeraan Sultan Azlan Shah. Kiranya check up kali ni merangkap bercuti jugak la ye... ;)


Sampai sana lebih kurang jam 8.15 pagi. Terus gi daftar dan ambil nombor dulu. Iman belum mandi sebab tadi masa nak keluar Iman masih tidur. Naik kereta baru bangun. So Mama decide Iman mandi di spital jela.


Pas mandi Iman kena timbang berat dan ambik bacaan degupan jantungnya. Mama pun tak pasti. Mungkin tekanan darah kot. Yang jenis kepit2 kat jari pastu ada lampu merah tu. Alhamdulillah Iman berdisiplin sekali time tu...


Tak lama duduk, nama Iman dipanggil. Kalau klinik pakar kanak2 ni, diorang bukan ikut nombor sangat. Diorang ikut baby mana yang tidur dulu, dia la yang diorang scan jantung dulu. Disebabkan Iman dah besar dan dah faham bahasa, so tak perlu la makan ubat tidur lagi macam masa kecik2 dulu.


Iman baring je atas katil tu, pastu doktor buat la prosedur kardiografi tu. Mula2 ok sangat. Senyap je sambil tersenyum2 tengok Mama dan Ayah di sisinya. Pastu lama2 kebosanan melanda, mula la nak bangun la la Tok Abah la nak tengok keretapi la. Apa saja yang terlintas di fikirannya akan dicakapkan. Jenuh jugak nak memujuk sampai doktor selesai prosedur tersebut.


Dah selesai, Mama dan Ayah diberi penerangan oleh doktor di bilik sebelah memandangkan bilik tadi penuh. Alhamdulillah... syukur pada-Mu ya rabbi.. Lubang di jantung Iman dah mengecil daripada 0.3mm kepada 0.2mm. Check up sebelum mengecil 0.1mm, kali ni pun semakin mengecil sebanyak 0.1mm jugak. Syukur sangat. Perkembangan positif...


Doktor cakap lama2 nanti akan tutup habis. Leganya Mama dan Ayah mendengarnya. Tak putus2 mengucapkan syukur. Kesian Mama dengar penerangan doktor tentang pesakit sebelum Iman tu. Baby girl, masalah lubang macam Iman juga cuma lubangnya ada 2 pastu bengkak sket jantungnya. Baby tu jugak ada mengalami sesak nafas.


Dalam diam Mama bersyukur sebab Iman tak pernah ada efek apa2, cuma ada lubang saja. Rupanya masih ada yang lebih berat ujian Allah kepada mereka. Syukurnya Mama tak terhingga kerana berita gembira yang Mama terima hari ini...


Lepas check up, biasanya kami terus pulang ke Taiping. Tapi hari ni ubah angin pulak, jalan2 Penang dulu sebelum balik. Lagipun hari ni check up habis awal, lebih kurang jam 9.30 pagi dah selesai semua. Temujanji akan datang adalah pada 19.10.2011, 6 bulan lagi. Nanti datang dengan adik la pulak... ;)


Kami ronda2 Bukit Bendera. Cadang nak naik keretapi baru tapi belum mula beroperasi. Mula 1 Mei nanti. Tok Abah cakap, takpela nanti bulan 10 kita datang lagi...

entrance ke Bukit Bendera

info keretapi


Kami cuma berkesempatan tengok2 aje la keretapi yang belum beroperasi tu. Ada la 3,4 orang juruteranya yang membuat pemantauan di situ. Kami diberi peluang tengok dari jauh aje. Yang kesiannya Iman Bukhari la sebab beria2 nak naik keretapi tapi tak boleh... ;)

eksaited nak naik keretapi


Pastu kami ronda2 naik tram kat Taman Botani. Bagi Iman tram tu keretapi la kan. Ok la tu pengubat tak dapat naik keretapi Bukit Bendera tadi. Orang tak ramai, tapi tetap ada pengunjung la. Suasana nyaman sebab penuh dengan pokok2. Tram kami naiki punya la slow. Angin pun tak terasa sebab slow sangat. Haha.. Ok la tu, pemandunya nak kami nikmati suasana nyaman Taman Botani...

Iman atas tram dengan Tok Abah dan Tok Mama


pokok pelik..buahnya pada batang

pemandangan sekitar Taman Botani

tram yang kami naiki..tak ramai pun..

Turun daripada tram tu kami jalan2 pulak sekitar Taman Botani tu. Tapi takde la nak pusing lagi sekali kan. Kalau ada yang nak pusing pun, Mama tak join kot sebab tak larat la. Haha.. Tok Abah dan Tok Mama melihat2 pokok pelik tadi dari dekat. Sementara Iman pulak sibuk nak tengok bajak yang kebetulan ada kat situ. Kelihatan masih baru, mungkin belum digunakan.

Iman dan bajaknya..nampak Iman keciiiik je..


Pastu kami singgah di Masjid Terapung Batu Feringgi. Rehat2 jap, Iman siap yak dan mandi lagi kat situ. Mama, Ayah, Tok Mama dan Tok Abah duduk2 di beranda masjid bersantai2 sambil menikmati angin laut, si Iman sibuk jalan sana jalan sini. Tapi mujur jugak cuaca panas, pergerakannya terhad di tempat2 yang tak panas aje la... ;)




Pastu kami bertolak pulang melalui Balik Pulau. Berbukit2 dan berbelok2 jalannya. Mula2 ok, lama2 Mama dah semakin pening kepala. Terus lelapkan mata. Iman pun tertidur jugak. Kami singgah lunch dan solat jamak Zohor dan Asar di R&R Juru.


Dalam perjalanan balik kami singgah di sekolah Pak Su. Pastu terus pulang ke rumah. Sampai rumah Mama mandikan Iman, basuh yak, susukan, dodoi dalam buai dan sekarang ni Iman sedang lena dibuai mimpi dalam hujan lebat. Begitu juga dengan Ayah, Tok Abah dan Tok Mama... ;) Semua keletihan...


Yang Ini Pun Best



1 comments:

Tinta Ana said... [Reply to comment]

19.10.2011 adalah besday saya..harap maklum ;)

oooo..jalan merata ekk orang kat rumah..sungguh tak aci!

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Lilypie - Personal picture/
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers


♥ Add Your Link Here ♥