♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Wednesday, May 18, 2011

Kira Yang Pertama Semula Aci Tak?

Sabtu lalu kami sekeluarga outing. Rasanya dah lama tak outing sama2 bertiga. Selalunya Mama dengan Iman saja disebabkan kesibukan Ayah.

Kali ini memang kena keluar jugak sebab Mama nak cabut gigi. Lama dah menahan sakit. Gigi geraham bongsu Mama ni sebenarnya pernah serpih dulu dan dah tinggal separuh saja. Doktor tampal dan boleh la guna walaupun agak sukar sebab makanan selalu masuk situ. Pernah jumpa doktor gigi yang lain untuk cabut je sebab ada pun macam takde fungsi sangat. Tapi doktor cakap tunggu sakit.

Tah bila tampalan tu tertanggal Mama pun tak perasan. Bila tampalan lama tu dah takde, mula la rasa sakit. Sampaikan nak minum air kosong pun sakit. Teringat cakap doktor dulu bila sakit baru cabut, terus la buat keputusan nak cabut je. Kalau tak boleh cabut pun, buatlah apa saja agar tak sakit.

Maka setelah beberapa minggu tertangguh2, sampai la jugak kami ke klinik tu. Takde orang. Lepas daftar terus je masuk. Doktor cakap memang kena cabut dah ni. Lega Mama dengar sebab niat di hati memang nak cabut pun. 

Pastu doktor cucuk ubat bius. Sakit jugak masa cucuk tu. Pastu tunggu ubat tu berfungsi sepenuhnya. Sementara tunggu Mama, Ayah check gigi jugak dan terus cuci sekali. Masa Ayah menerima rawatan gigi tu, Iman duduk kat Mama atas kerusi rawatan tu jugak. Buat macam klinik sendiri sebab takde orang katanya kan. Hehe...

Masa di klinik ni Mama takde la snap apa2 gambar sebab terlupa. Selesai Ayah menerima rawatan, doktor cakap dah boleh cabut dah gigi Mama. Iman dan Ayah tunggu di luar semula. 


Grok grek grok grek doktor tu mengerjakan gigi Mama. Mama tunggu jugak kot2 rasa sakit. Tapi tak sakit langsung kesan ubat bius tu tadi kan. Doktor cabut gigi Mama guna playar khas tapi gigi bahagian luar saja yang patah dua. Bahagian akarnya tetap maintain. Haha..

Last2 doktor kena gerudi sket bahagian dalam gigi Mama sebab doktor cakap akarnya kuat walaupun bahagian luarnya reput. Lama jugak doktor proses gigi Mama tu. Satu2 doktor keluarkan. Tak boleh keluarkan sekaligus seketul gigi tu sebab akarnya kuat.

Dah selesai, doktor tunjukkan Mama gigi Mama tu. Bahagian luar yang reput yang patah dua tadi tu pun ada. Pastu ada 3 tunggul akar. Panjang tunjang gigi geraham ni rupanya ya. Mama lupa lagi nak snap gambar gigi Mama tu. Kalo tak boleh la buat kenangan.

Walaupun ini tah kali ke berapa Mama cabut gigi, tapi last cabut tak ingat dah bila. Rasanya masa sekolah rendha. Lama tu. Sejak sekolah menengah pastu masuk U pastu dah kerja 5 tahun ni, tak pernah cabut gigi lagi. Semua gigi kekal masih kekal di situ. Oleh sebab itu, Mama dah lupa camne rasanya sakit bila cabut gigi... Boleh kot kalau nak kira cabut gigi kali pertama... ;)

Cuma bila dah 2 kali mengandung ni, mula la gigi nak rosak la sakit la. Kalsium dah diambil oleh anak2 kan. Itulah pengorbanan ibu. Tanya la ibu2 mana pun mesti ada mengalami masalah gigi atau tulang bila mengandung. 

Cuma Mama rasa Mama ni masih bertuah sebab hanya KENA cabut jugak gigi ni masa anak kedua. Ramai yang Mama tanya, seorang anak 1 gigi cabut. Kalau 10 orang? Uih..mana la tak habis gigi mak2 ni ye...

Tok Mama pun camtu. 6 orang anak, 6 gigi cabut. Pastu disusuli dengan kerosakan2 lain lagi selepas tu. Tok Mama ada nasihatkan Mama, kalau boleh simpan, simpan la gigi kita. Kalau boleh tampal, tampal la. Atau kalau rosak dah buat la rawatan akar supaya ulat tak makan dah sebab dah takde apa2 kat gigi tu. Mahal sikit pun takpe sebab kita bekerja. Untuk diri sendiri jugak. Kalau kat sini rawatan akar tu RM250 untuk 1 gigi.

Balik rumah Mama letak minyak gamat kat kapas, tekapkan pada bekas gigi yang dicabut tadi dan gigit. Semakin hilang ubat bius semakin terasa berdenyut2. Rasa ada 'sesuatu' dalam mulut. Rasanya kesan bengkak tu kot yang membuatkan Mama rasa ada 'sesuatu' tu.

Lepas cabut gigi kami jalan2 lagi sebelum balik. Iman dah mengantuk sebenarnya. Nanti sambung di entri lain ya. Kang panjang beno tak terbaca pulak... ;)


Yang Ini Pun Best



0 comments:

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥