♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Tuesday, December 18, 2012

MengIDAM

pic googled

Owh, dah lama tak makan laksam. Dulu selalu jugak makan. Tapi takde la buat sendiri kan. Ofkos la beli kat pasar malam. Ada satu kedai tu memang laksam dia umpphh.. Mana taknya, tauke dia asal Ganu. 

Eh, bukan laksam jela sedap. Semua pun sedap. Nasik dagang, nasik kerabu, nasik ayam, nasik tomato. Semua dap dap oo.. 

Tapi dah berkeluarga ni, secara tepatnya dah anak dua ni, agak jarang ke pasar malam dah. Kadang2 je pegi. Tu pun terus tuju ke gerai mana nak pegi, nak beli apa semua dah set siap2 dari umah lagi supaya jimat masa dan tenaga. hihi.

Biasa la anak2, budak2 kecik lagi.. Bukan boleh berlama2 nak fikir nak timbang nak buat kesimpulan bagai last2 minit kan. Maka rancang la siap2 nak makan apa nak beli apa dari rumah.

Dah melencong pulak. Berbalik kisah laksam tadi. Makanya pegi pasar malam aritu beli la laksam. Tamak haloba tak bagi kat orang langsung, beli sampai dua bungkus. haha. Owh, Ayah tak suka sangat laksam.

Balik dari pasar malam, singgah rumah Nenek. Saja. Tengok dapur Nenek belum siap sepenuhnya lagi. Nenek tambah kabinet dapur. 

Ayah cakap kejap je kat rumah Nenek. Tapi Mama tak pegang sangat cakap Ayah tu sebab dah ramai2 kat sana mesti nak makan, nak sembang, nak gosip bagai kan. Tapi Mama takde la berbual sangat pun aritu atas sebab2 tertentu yang malas nak cerita. haha.

Last2 jam 11.40 malam baru balik rumah. Mama yang kelaparan dah makan nasik kat rumah Nenek. Balik rumah mata pun dah ngantuk, anak2 pun dah ngantuk, maka babai la laksam. Simpan dalam peti ais kot2 nak makan esoknya.

Tapi non ado nya nak makan. Family kitorang memang gini. *family tu means Mama Ayah anak2 la* Kalau makanan masuk peti ais je, tu adalah sekadar nak sedapkan ati sebab nak terus buang adalah sedar syaiton maka kita simpan dulu dalm peti ais ek.

Tapi sebenarnya dah tau memang akan terbuang gitu je makanan tu walau dah dipanaskan. Biasanya tong sampah yang mula2 adalah Mama la. Mama la yang akan cuba sedaya upaya habiskan, tapi mana larat kalau banyak sangat kan.

Last2 memang buang je laksam tu. Mana tahan lama sangat laksam ni. Nak2 plak dia dah campur semua awas dia tu kan. Sayangnyaaaaaa lahaiiii..

Beli kali pertama tu ari Jumaat. Kali kedua tekad nakkk jugak laksam sebab aritu kempunan kan. Ari Isnin beli lagi kat gerai yang sama tapi tempat lain la pulak pasar malamnya. Dekat2 je tapak pasar malamnya pun. 

Memang kali ni tekad nak makan laksam ni. Tup2 masa nak tuang kuah dalam mangkuk, sekali blup jatuh atas lantai. Dan Mama memang tak sangka plastiknya sampai pecah lalu tumpah la kuahnya.

ALLAH.. Memang takde rezeki nak makan laksam. Makan jugak la dengan kuah yang dah tinggal sikit. Sikiiiittt sangat kot. Ada la dalam 2 sudu. 2 sudu ko, nak makan camne. Takpela, ratah jela laksam tu tanpa kuah.

Mama cakap kat Ayah, Allah bagi balasan sebab aritu bazirkan 2 bungkus laksam. Ayah diam je. haha. Ayah la punya pasal ni aritu balik lambat. *ok, salahkan orang*

Takpela, dapat makan sikit pun dah ok la. Takde dah rasa nak makan laksam lagi dah. Ngalahkan orang ngidam haih..

Ok, tak ngidam pun. Saja teringin sebab dah lama tak makan kot. Malam semalam teringin yong tau fu lak. Dapat gaji siang tadi, dapat la merasa jugak yong tau fu bomba. Eh, bomba? Ye, nama dia gitu la sebab gerainya sebelah balai bomba. haha. Sedap yong tau fu kat situ..

Ok, habis kisah mengidam. Sekian.. haha..

 

Yang Ini Pun Best



4 comments:

Anonymous said... [Reply to comment]

magnificent issues altogether, you simply received a new reader.
What might you recommend about your publish
that you made a few days in the past? Any positive?
my webpage :: work at home programs

Anonymous said... [Reply to comment]

My brother recommended I would possibly like this web site.
He was totally right. This post truly made my day. You cann't believe just how a lot time I had spent for this info! Thank you!
My web blog ... how to make money quick

Anonymous said... [Reply to comment]

My brother recommended I would possibly like this web site.
He was totally right. This post truly made my day.
You cann't believe just how a lot time I had spent for this info! Thank you!
Also see my web page - how to make money quick

Anonymous said... [Reply to comment]

Hello There. I found your blog using msn. This is a really well written article.
I will make sure to bookmark it and come back to read more of your useful info.
Thanks for the post. I'll definitely return.
My blog post ... Online Casino In India Redirected Here

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥