♥ PLEASE READ THIS DISCLAIMER BEFORE READING ♥

This blog is MY PERSONAL BLOG based from my personal life, experience and opinions. If you do not like on what i wrote or else, you are free to leave this blog.

Please don't just simply copy my writing without permission. Do respect my freedom.

Recent Posts

Sunday, December 30, 2012

Coretan 2012 : Anak-Anak

Tirai 2012 semakin hampir melabuhkan tirainya. Banyak suka duka pahit manis ditempuhi sepanjang 2012 ini. Entri ini khusus menyingkap kembali memori 2012 bersama anak2 tersayang...

Ahmad Iman Bukhari

2012 berusia 3 tahun. Semakin banyak keletah, semakin bijak, semakin matang. Menjadi seorang Abang tidaklah sesukar mana buatnya kerana sememangnya Iman seorang yang sangat matang.

Bercakap seawal usia 8 bulan, kini sudah banyak perbendaharaan kata yang mampu diucapkannya. Kadang2 tak tercapai dek minda bahawa Iman boleh menuturkannya.

Awal 2012 dihantar ke Taska, satu pengalaman baru buatnya. Di awal2 tu agak sukar menyesuaikan diri sebab biasa di rumah Opah pengasuh Iman tidur buai, minum susu guna botol, bebas nak tidur waktu bila nak main waktu bila nak makan waktu bila.

Tapi di Taska (atau digelar sekolah olehnya) semuanya berjadual. Nak tidur la yang paling sukar rasanya sampai cikgu dia pun naik hairan. Mungkin budak2 lain lebih cepat sesuaikan diri tidur bawah kot.

Masa awal2 tu Iman masih dibenarkan guna botol lagi sebab berenti mengejut kang kesian kat dia. Dalam 2 minggu pastu baru dia minum susu guna cawan. Lama2 susu pun tak minum dah, minum milo je kat sekolah. Tapi bila sampai je rumah terus mintak susu panas (susu dalam botol). Kadang2 tu masuk kereta dah mintak dan mengamuk2 sampai rumah sebab Mama tak bawak susu panasnya.

Biasanya kalau Mama balik rumah dulu, mandi solat baru gi ambik Iman, Mama akan bawak siap2 susu panasnya sebab paham ketagihnya tu. hihi. Dah hujung2 tahun aritu asyik balik lambat je, Mama balik mandi dan solat dulu baru keluar balik ambik Iman. 

Tahun depan insya-Allah nak hantar Iman ke Tadika dekat rumah ni. Sebab dah 4 tahun boleh la masuk tadika situ. Dekat dengan rumah, balik tadika terus gi rumah Nenek kat belakang tu je. Mama tak risau sangat kalau terpaksa balik lewat.

Hobi Iman adalah main lori, bajak, kereta bomba dan yang seumpamanya. Iman bukan jenis suka tengok tv. Memang dari kecik camtu. Biasanya dia hanya akan tengok tv kalau Mama pun sama2 baring dengan dia. Kalau bukak tv bagi dia tengok, tapi Mama buat kerja lain, dia akan mengekor je Mama gi sana sini. Sambil tangan tu tarik itu ini la kan.

Bukan jugak jenis pemakan. Kalao mai mood dia nak makan dia akan makan dengan super banyak. Kalau tak, sehari tak makan pun takpe. Cukup dengan susu panas dia tu je seharian.

Oh, paling teruja nak cerita, Iman sudah diaperless. yahoooo.. Teruja Mamanya sebab Mamanya adalah trainer sepenuhnya. Cuti sekolah kan, boleh la jadi jurulatih Iman. hihi. Alhamdulillah syukur akhirnya Iman dah pandai buang air di toilet sendiri.

Memang mencabar keimanan dan kesabaran nak potty train anak ni kan. Sampai sekarang ni pun ada waktu2nya Iman tak sempat ke tandas, tetap kena cuci lantai jugak. Tapi tak selalu la. Itu pun sebab terrrr... 


Ahmad Iman Bunyamin

2012 berusia 1 tahun. Gigi sudah ada 10 batang termasuk 2 geraham atas. Dulu masa setahun lebih2 sket, hobinya suka menggigit masa menyusu. Sakit woo.. Tapi alhamdulillah tak pernah luka teruk macam sesetengah ibu tu kan. Setiap kali menyusu dia akan gigit. Mama akan picit pipi gebu dia baru dia akan lepas.

Tapi dah setahun 6 bulan ni dah tak gigit dah. Ada hobi baru pulak dan Mama rasa akan kekal sampai wean off kot. Hobi Bunyamin masa menyusu ialah buat aksi stunt. Tonggek sana tonggek sini, baring atas Mama, kadang2 atas muka Mama pun jadi tempat dia baring. Terpulas2 nenen jadinya. Sakit jugak mula2 tapi ni macam dah biasa so ok la.

Kadang2 Mama cakap jugak 'Mama sakit', Bunyamin paham dan dia akan buat aksi yang sopan2 sket. hihi. Seronok menyusukan Bunyamin 24-7 sepanjang cuti ni. Misi nak tambah stok ebm adalah kelaut sebab virus M melanda sepanjang cuti. *jangan tiru* Oleh sebab itu, hanya direct feed sepanjang cuti ni. Teruk betul. naik sekolah nanti tengok la production camne..

Syukur masih diberi peluang oleh-Nya merasa nikmat menyusukan permata hati tersayang. Sampai sekarang tak boleh imagine camne nak wean off Bunyamin nanti sebab cadang2 tu 2013 ni nak peknen lagi. Harap2 girl la pulak kali ni kan.

Tapi walau camne pun, 2 tahun penyusuan penuh susu ibu masih menjadi impian. Selepas Bunyamin genap 2 tahun, insya-Allah nak mengandung semula. Eii, kadang rasa malasnya nak melalui masa check up, sakit besalin, jaga malam, jaundis.. Tapi nak taknak kena la hadapi sebab hati memang teringin anak perempuan. Moga dipermuadahkan urusan dan diperkenankan doa menimang baby girl pulak pasni...

Bunyamin masih belum boleh bercakap. Cuma pandai sebut MAMA je. Semua pun Mama. hihi. Intonasinya tu betul cuma bunyi je takde lagi. 

Bunyamin masih gebu gebas, masih montel, masih menggeramkan sapa2 saja. Cuma taklah semontel kecik2 dulu. Bunyamin sudah boleh lari, tapi lariannya kelakar sebab dia kan tembam maka bila berlari dia adalah comel. hihi.

Sekarang ni pandai senyum dah bila nak snap pic. Cuma biasa la, ikut mood la kan. Senyum pulak mesti nak tunjuk gigi. huhu.

Bunyamin faham cakap orang cuma dia belum pandai nak jawab je. Semua benda nak buat sendiri. Kalau nak makan nak suap sendiri, minum nak pegang cawan sendiri. Orang hulur suruh pegang pun taknak. kena letak atas meja atau lantai, dia ambik sendiri, baru nak. Kadang2 geram dengan perangainya yang ni sebab kalau kat rumah takpe la semua plastik, kalau kedai ke rumah kenduri ke, kan kaca. Uih, seriau je bila Bunyamin pegang. Kita alas dengan 1 jari pun dia taknak. Dah tu baju konpem basah la. isy, geram tau..

Aritu kat rumah kenduri menyambut Mak Njang tu, dia buat perangai nak pegang gelas berkaki tu sendiri. Maunya Mama bagi. Konpem tak bagi la kan. Pastu meraung menggelupur la dia. Campur dengan mengantuk pun sama, penat kenduri semalam pun sama. Lama2 baru ok bila bagi pegang sendiri.

Bunyamin ni cool orangnya. Suruh duduk dia duduk, suruh gi salam di salam, suruh gi sana sini dia gi. Lembut orangnya. Tapi bila datang amukannya, kalah abangnya yang moody selalu tu. haha.

Bunyamin juga kuat merajuk orangnya. Tertinggi sket suara dah sebek2 mulut tu. Nafas dah tersekat2 sebab merajuk. Kelakar sangat. Orang pun suka usik dia bagi dia merajuk sebab muka Bunyamin merajuk adalah comel dan kelakar.

2012 juga menyaksikan palitan memori pahit masa Bunyamin demam tinggi dan kena sawan demam tu. Boleh baca entri lanjut kat SINI ye. Sampai sekarang fobia bila badan Bunyamin panas sikit risau berulang sejarah pahit tu.

 


Anak-anak Mama..

Kalian penawar duka lara Mama
Kalian racun hati Mama
Siapa cakap mudah menjadi seorang Mama
Terlalu banyak cabarannya
Namun kalianlah penguat semangat Mama
Segala2nya untuk kalian
Hidup baik-baik
Selalu Mama pesan begitu kan
Membesarlah kalian yang manis
Menjadi insan berguna
Sudah besar anak2 Mama
Masih terasa keperitan melahirkan kalian
Mama sayang Abang..
Mama sayang Adik..
Kalian sentiasa manis di mata dan hati Mama...


Yang Ini Pun Best



2 comments:

outbound malang said... [Reply to comment]

semoga menjadi semangat .. :)
Bukanlah suatu kesalahan ketika kamu mencoba dan kemudian gagal. Satu-satunya kesalahan adalah ketika kamu tidak berani mencoba
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ..

outbound malang said... [Reply to comment]

semoga menjadi semangat .. :)
Bukanlah suatu kesalahan ketika kamu mencoba dan kemudian gagal. Satu-satunya kesalahan adalah ketika kamu tidak berani mencoba
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ..

Post a Comment

♥ My Disclaimer ♥

Ini adalah blog peribadi. Segala isi kandungan dalam blog ini berkisar tentang kehidupan peribadi saya bersama keluarga dan teman-teman. Segala isi kandungan dan gambar-gambar dalam blog ini adalah bersifat peribadi. Peniruan, penghasilan semula dalam bentuk-bentuk lain, pemindahanmilik, percetakan semula, disimpan atau digunakan semula adalah dilarang sama sekali. Setiap rujukan hendaklah memberi kredit kepada mamasayangiman.blogspot.com.

Apa-apa komen, permintaan, cadangan atau komunikasi yang lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jeli sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain; atau memulakan suatu komunikasi dengan menggunakan mana-mana perkhidmatan aplikasi, sama ada secara berterusan, berulang kali atau selainnya, dan dalam masa itu komunikasi mungkin atau tidak mungkin berlaku, dengan atau tanpa mendedahkan identitinya dan dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu mana-mana orang di mana-mana nombor atau alamat elektronik, adalah melakukan suatu kesalahan, tindakan boleh diambil mengikut AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998.

Sekian, dimaklumkan.

♥ Add Your Link Here ♥